Сдружения на превозвачите споделят, че не достигат към 2000 шофьори с категория C + E. В момента това е най-търсената категория водачи.Извън държавата работят над 6000. Около 3000 от тях са регистрирали свои фирми и превозват стоки между страните в ЕС.
На въпрос защо е тази разлика в заплащането на шофьорите в различните държави, от бранша отговарят, че едно е да отсъстваш от България за 12 дни, друго е 3 месеца да караш камиона между европейски градове.
Шофьорите с категория CE или спят в камионите, за да пестят от командировъчни, или фирмата е наела квартира, за да отсядат там. Международният шофьор на ТИР обикновено притежава таблет, телефон, газов котлон и тенджерка за претопляне на храна. Като разликата в цената на газовия котлон е три пъти по- голяма в сравнение с цената в България (виж инфографиката).
Още от времето на СОМАТ българските шофьори на тир имат имидж в Европа. В чужбина са дисциплинирани, точни и предпочитани, казва шефът на автомобилната администрация Цветелин Цветанов.
Според превозвачите обаче причината големи спедиторски фирми да търсят българските транспортни компании е, защото им излиза по-евтино. Например на една немска фирма се плащат по 1,80-1,50 евро на км, а на българските – 0,95 евро.
За “24 часа” Цветелин Цветанов съобщава за 70 000 регистрираните камиони за международен превоз у нас. Обикновено на всеки втори камион от тези 70 000 има по двойка водачи, които се сменят. Така че у нас шофьорите за международен превоз на товари би трябвало да са към 100 000.
Търсят се опитни и отговорни хора. Според превозвачи средната възраст на шофьорите на тир у нас е 50 години. Статистиката показва, че възрастта има значение. Шофьорите на възраст между 36 и 45 години са участвали с най-висок процент (27,4 %) в пътно транспортни произшествия. За сравнение – при възраст 55+ , процента на злополуки е 16,09 %. Най- неопитните (18-25 години) статистически карат най – безопасно (7,68 %).
Необходима е сериозна инвестиция, за да се качи млад човек зад волана на тежкотоварен камион.
- Първо трябва да се вземе категория В – курсът е между 600 и 800 лв.
- След това категория С, цената на курса е пак толкова.
- После най-търсената категория С+Е, цената е пак между 600 и 800 лв.
- Обучение за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., като картата е 80 лв. Дигиталната карта за тахограф струва 130 лв.
- Обучение за превоз на опасни товари е около 300 лв., а картата ADR – 60 лв.
- Психотестът в зависимост от районите в страната е средно от 30 до 50 лв.
- Така инвестицията, която трябва да направи един бъдещ професионален водач на автомобил с ремарке или полуремарке (с максимална маса над 750кг.), е към 4000 лева.
Като с това, идва и отговорността, да бъдеш професионален шофьор. Трябва винаги да шофирате с голяма отговорност (да спазвате ограниченията на скоростта, да се съобразявате с атмосферните условия) и да показвате професионализма си, като предугаждате и прощавате неразумното или опасно поведение от страна на другите участници в пътното движение. Можете да помогнете за спасяването на човешки животи, за подобряването на имиджа на професията си и да спомогнете за това браншът ви да получи по-добра законова рамка.
Шофирайте безопасно!